Stormen Alfrida, som drog förbi Gotland i mitten av förra veckan, lämnade rejält med spår efter sig.

Fallna träd, trasiga elledningar samt bortblåsta tak har det bland annat rapporterats om i Alfridas fotspår.

Även kryssningskajen fick sig en del stryk i stormvindarna, då bland annat flera ton marksten slets loss och nu ligger som ett trasigt pussel på kajens inre delar. Mats Eriksson, hamnchef på Region Gotland, menar dock att situationen ser värre ut än vad den faktiskt är.

Artikelbild

– Om kajen var en bil så är det bara själva lacken som är skadad. Marken under är, ursäkta språket, hård som fan och har inte tagit någon skada av stormen. Så skadorna är helt enkelt inte så omfattande som de ser ut, säger han.

Det danska bolaget Per Aarsleff A/S hade totalentreprenaden för kryssningkajen, och det är en dansk underleverantör som lagt själva markstenen.

Harald Gröttvik, som var Region Gotlands projektledare för bygget, säger att regionen inte hade några åsikter på valet att lägga marksten på kajen.

– Utifrån entreprenörens erfarenhet av att bygga sånt här så litade vi ju såklart på dem. De har bland annat byggt i Värtahamnen, men man kan ju konstatera att läget rent vädermässigt är lite annorlunda här än i Värtahamnen, säger han.

Artikelbild

Harald Gröttvik beskriver hur det räcker att en sten lossnar för att fler ska följa med när de flera meter höga vågorna slår in över kajen.

– Med facit i hand, med tanke på Gotlands läge, så kanske man borde värderat på ett annat sätt och gjutit större delar av kajen i stället.

Artikelbild

| Såhär såg kryssningskajen ut efter att stormen Alfrida slitit loss flera ton marksten.

Han får medhåll av hamnchefen Mats Eriksson, som även tror att man kommer frångå markstenen när skadorna på kajen ska åtgärdas av entreprenören, då garantin fortfarande gäller.

– I och med det som hänt så tror jag att man, i dialog med oss, kommer att titta på andra lösningar än marksten. Vi har framfört våra åsikter, men längre än så har vi inte kommit i diskussionerna än så länge.

Artikelbild

| Även i slutet på oktober slets markstenar loss från kajen under en höststorm.

Nu måste all gatsten forslas bort från platsen, och i mitten av april måste kajen vara åtgärdad. Då ankommer nämligen årets första kryssningsfartyg. Mats Eriksson är dock inte orolig över tidsplanen.

– Det ska inte vara några konstigheter att hinna tills dess. Det ser som sagt värre ut än vad det är.