En av anledningarna till att Destination Gotland vill bredda säsongen är för att öka besöksantalet och ändå kunna hushålla med öns resurser. Tillsammans med företag och entreprenörer på ön vill de jobba för utökade öppettider och evenemang som lockar besökare under andra tider på året än den traditionella högsäsongen.
”Vi ser att stor del av resandet fortfarande är koncentrerat till några få sommarveckor. Generellt finns det gott om plats men på enskilda avgångar kan det vara en utmaning att hitta biljetter. Under högsäsongen har juni till augusti haft en beläggningsgrad på 58%. Det innebär att vi har potential för fler besökare”, säger Adam Jacobsson, försäljnings- och marknadschef på Destination Gotland. 

 

Flexibiltet belönas
Under sommarens mest intensiva semesterveckor blir det ett högt tryck på allt från platstillgång på färjorna och det kommersiella boendet till resurser som tillgång på vatten. En längre säsong skulle vara gynnsamt både för näringslivet och för miljön.
”Ett sätt att sprida ut resandet är att premiera resenärer som kan tänka sig att vara flexibla när det gäller resdagar och restider”, säger Adam Jacobsson, de blir då belönade med ett lägre pris.”

Fridfullt Gotland till halva priset

När sommaren övergått till vacker höst, vill Destination Gotland ge resenärer en chans att komma till ön och upptäcka både naturen och utelivet som finns i Visby året runt. Därför har Destination Gotland tagit fram ett erbjudande till fastlänningar. Tanken är att de som bor på Gotland kan bjuda över nära och kära under hösten och att besökarna får resa till rabatterat pris.
”Alla som bor på ön kan bjuda hit besökare till halva priset för resor som sker fram till luciadagen, den 13 december. Tillsammans kan vi få fler att upptäcka vår fantastiska ö om vi bara hjälps åt”, avslutar Adam Jacobsson.