Samma frågor för att utveckla turismen

I decennier har behovet av ett bättre samarbete i turistbranschen diskuterats, parallellt med behovet av att förlänga säsongen.

I decennier har behovet av ett bättre samarbete i turistbranschen diskuterats, parallellt med behovet av att förlänga säsongen.

Foto: Tobias Wallström/arkiv

Ledare2019-11-28 05:05
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

I den pågående serien SOS Gute  i Kanal 5 upprepas varje vecka myten att Gotlands befolkning mångdubblas under sommaren. 

Vi är aldrig fler än cirka dubbelt så många här samtidigt och så himla många fler kan vi inte bli om våra besökare ska ha tak över huvudet. Utvecklingspotentialen finns fortfarande i ambitionen att förlänga säsongen båda sidor om juli.

Egentligen är det ju också precis då Gotland är som vackrast. På försommaren och sensommaren. 

En annan sak som diskuterats lika länge är samarbetet inom den gotländska besöksnäringen. Det verkar vara svårt att få till ett fungerande kluster. Bolag bildas och ombildas. Chefer och verksamhetsledare kommer och går.

Det blir liksom aldrig nån stabilitet. 

Vikten av samarbete och att dra åt samma håll togs upp på gårdagens besöksnäringsdag där säsongen sammanfattas och branschen peppas. 

Det är inte konstigt att många utgår från att Gotland är Sveriges mesta turistort. Det är för sol, bad, fantastisk natur och kultur vår ö är känd. I de flesta medelålders nätverk har klassresor till Gotland, ofta med cykel, varit självklara inslag.

För dagens unga är Stockholmsveckan och Kallis det som lockar och är känt.

Men räknar man gästnätter ligger Gotland långt efter andra svenska regioner. Antalet gästnätter på Gotland var 2018 till antalet 992 629. Arton av länen i Sverige har alltså fler turister än Gotland.

Attraktionskraften har vi redan. "Alla" väljer Gotland om de får välja fritt vart de vill semestra inom Sverige.

De hinder som finns är även det som ligger i mycket av lockelsen. Avståndet och otillgängligheten. 

Man tror att det är mer krångligt och dyrt än det faktiskt är. Campingen har också en utvecklingspotential men i en uppdaterad version. Glamping är "lyxversionen" men färdigauppställda tält eller husvagnar skulle också vara ett alternativ att marknadsföra. Inte minst till den yngre generationen.

*   *   *

Med anledning av det jag skrev om i går, att rödgröna politiker villigt köper SD:s försök att skapa uppmärksamhet var det oväntat och mycket trist att se en av de klokaste politiker jag vet, Brittis Benzler (V), sänka sig till att sprida rent nonsens i en insändare i dagens GT.