Efter att förra året ha spelat bästsäljandeförfattaren Jonas Jonassons ”Mördar-Anders”, satsar Länsteatern åter på att göra teater av en gotländsk författares verk. Denna gång är det boken ”Hjärnpunka” från 2014, av barn- och ungdomsförfattaren Staffan Cederborg, som förvandlats till musikal.

– Vi försöker leta föreställningar att spela av författare som har Gotland som bas eller där Gotland är skådeplats, säger teaterchefen Thomas Sundström, som står för manus och regi.

”Hjärnpunka” uppfyller båda kriterierna och författaren var dessutom välvilligt inställd.

Artikelbild

| Hanna Göland i en av flera roller.

– Det var smickrande förstås. Jättekul, spännande och lite läskigt, att lämna över sin bebis, säger Staffan Cederborg.

I förra veckan fick han se resultatet.

– Det är en väldigt konstig känsla, det går inte att beskriva, när någon säger en replik som man har skrivit.

Boken tycks ha hamnat i ömma händer.

Artikelbild

| Maja Malm och Matilda Werne.

– Det som tilltalade mig var att det var en så bra bok i grunden, inte konstlad utan spännande – ”hur ska det gå?”, berömmer Thomas Sundström, som kokat ner boken till en timmes föreställning.

– Skulle vi ha tagit med hela hade det blivit en nio timmars-föreställning. Så det är alltid en tolkning av en bok. Men i dialogen har jag lagt mig vinn om att använda det som står i boken.

Artikelbild

| Erik Törner gör huvudrollen som Leo.

”Hjärnpunka” handlar om tolvåriga Leo som står lägst i rang i klassen. Leos pappa vill att han ska spela fotboll, men det går inget vidare. Men när den populära Isabella närmar sig Leo av olika skäl, tänds plötsligt ett hopp om att vad som helst kan hända under den stundande skolresan till Stockholm.

Föreställningen riktar sig främst till årskurs 4-6 och på onsdagskvällen var det premiär för den första av ett tjugotal skolföreställningar. "Hjärnpunka" kommer även att ges i form av en handfull öppna föreställningar, den första i kväll.

– Har man varit tolv kan man se den, slår teaterchefen fast.

Att göra musikal av den omvälvande tiden i gränslandet mellan barndom och tonår, har fått skådespelarna att själva gå tillbaka till sina egna minnen och upplevelser från den tiden.

– Det är intressant. De här stora känslorna är det jag minns mest, allt var väldigt stort och på riktigt, säger Maja Larsson.

Hon går liksom Hanna Göland, Maja Malm och Matilda Werne, en musikalutbildning på Kulturama och ”Hjärnpunka” är deras praktik. Efter ett par intensiva veckor på Gotland och Länsteatern, är de redo att möta sin publik.

– Det är jättekul, att praktiken verkligen är på riktigt. Och härligt att vara på Gotland, säger Maja Malm.

Alla spelar flera roller var.

– Vi har jobbat mycket med dialekt och två har lärt sig repliker på gotländska, säger Thomas Sundström stolt.

På scenen syns även Lennart Bäck som ingår i Länsteaterns fasta ensemble. Det gör även huvudrollsinnehavaren Erik Törner, som också har skrivit musiken som framförs på olika instrument av skådespelarna själva.

– Det är relativt modernt att man skiljer på talteater och musik och dans. Musiken och dansen har ätit sig in lite mer i talteatern igen, säger Thomas Sundström.