För att det ska ske en hållbar tillväxt på Gotland, så krävs det en klimatneutral färjetrafik mellan Gotland och fastlandet.

I dag importeras till ön 95 procent av allt som konsumeras, och samtidigt exporteras 95 procent av allt som tillverkas/produceras på ön.

Denna godstransport sker i huvudsak genom Visby hamn med bland annat en EU-finansierad godsterminal. Det är då helt fel att planera och bygga bostäder i Visby hamn och dess absoluta närområden.

Först ville man att Spendrups skulle storinvestera i ett bryggeri på hamnområdet, och nu vill man storinvestera i bostäder i Visby hamn. Naturligtvis skulle det vara fint som mumma att äga en lägenhet intill gästhamnen i Visby hamn, och sedan hyra ut den till turister under stockholmsveckan.

Man kan dock diskutera om detta främjar en hållbar tillväxt på Gotland. Mera jordnära politik borde vara att nyinvestera i en hamnbunker som kan lagra flytande gas LNG (Liquefied Natural Gas) och LBG (Liquefied Bio Gas), vilket borde finnas i Visby hamn till nästa upphandlingsperiod år 2027.

Kapacitet för att lagra flytande gas LNG och LBG finns exempelvis redan i Nynäshamn.

Färjetrafiken till och från fastlandet har en helt avgörande betydelse för öns utveckling. Gotland har tvärtemot övrig landsbygd i Sverige, en positiv befolkningsutveckling, där fler flyttar till ön än från.

Låt därför Visby hamn förbli en hamn.