Varför tv-spel borde bli billigare 

Onödigt dyr sysselsättning.

Onödigt dyr sysselsättning.

Foto: Gorm Kallestad/TT

IT, Datateknik2019-12-01 17:52
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är TheFakeKenzo, det är namnet jag går under online. Jag vill berätta varför jag ser en anledning till att TV-spel borde bli billigare.
TV-spel är dyra som vi vet, men för att kunna spela dessa spel, så måste vi köpa något att spela det på till exempel en konsoll (PS4, Xbox, PC, Nintendo Switch, etcetera) Bara dessa saker ensamma kostar 5000 kronor styck, sedan om man ska köpa ett spel så kostar de som oftast över 300 kronor. En annan sak är att i vår generation spenderar man flera tiotusentals med kronor på spel som en Gamer, nästan var 2-3e år.
De pengarna borde gå till något roligare, en heldag på Liseberg med familjen eller vänner som exempel.

En fördel med att göra spel billigare är att en del av spelen man köper så kan man använda en mikrofon. (Du kan kommunicera.) Ett spel som stödjer användning av mikrofoner är: Rainbow Six Siege som är ett väldigt strategiskt spel, du behöver kommunicera med dina lagkamrater hela tiden för att vinna. Utan kommunikation blir det svårare.
Man kan även lägga till personer som det gått bra med, lägga till dem i en grupp och fortsätta som lagkamrater. Med detta kan du skapa vänner online, som efter en viss tid kanske leder till vänner i verkligheten också. Om man spelar med människor ifrån andra delar av världen kan man lära sig deras språk, kulturer, traditioner och hur det är att bo i just deras länder på ett annat sätt än i skolan. 

En del spel är värda pengarna som man lägger på dem, som exempel: Rainbow Six Siege, Overwatch, Minecraft, GTAV, Undertale och så vidare, för att de spelen har bra grafik, bra story och en bra inledning till spelen.
Men om man gör de kända spelen billigare, kanske mer folk än normalt köper spelet, eftersom de då har råd att kunna köpa dessa spel. Då får man en större budget till nästa spel. Det skulle kanske till och med öka produktionen av spel. 
Om man har fler och billigare spel skulle uppmuntran att köpa öka, det skulle leda till ökade försäljningar och därmed ökade intäkterna. Med de extra pengarna skulle företagen kunna öka sin standard i flera områden så som grafik och manusförfattare.