Det var vid 19-tiden på fredagskvällen som ett enmotorigt flygplan tvingades nödlanda på en åker i Lickershamn. Räddningstjänst och ambulans larmades till platsen, men ingen person kom till skada.

LÄS MER: Flygplan tvingades nödlanda i Lickershamn

– Vi hörde att det lät lite konstigt och såg det komma inflygande från havet, ganska lågt och ganska fort. Vi förstod att de tänkta landa och att det inte var en planerad landning, berättar Andreas Benneck som bor bara tvåhundra meter från platsen där planet landade.

Flygplanet ägs av Tekniska högskolans flygplansklubb, THF, och planet lyfte ifrån Skå-Edeby flygfält på Färingsö utanför Stockholm. Bo Boivie, ordförande i flygklubben, berättar vad som hände.

– Vi vet ännu inte alla detaljer, men på väg över havet får piloten en indikation på lågt oljetryck. Så fort han förstår att det bara är en tidsfråga innan motorn kommer lägga av ropar han upp trafikledningen på radion som drar igång ett pådrag för om det skulle behövas en räddningsaktion. Man beslutar att han inte ska fortsätta mot flygplatsen utan gå mot närmaste punkt istället. Han försöker också stiga så mycket han kan för att kunna glidflyga sista biten. Ju mer höjd man har desto längre kan man ju glidflyga. Mycket riktigt dör motorn efter en kort stund, berättar Bo Boivie.

– En bit utanför land stannar motorn helt. Lyckligtvis är han så nära kusten att han kan glidflyga fram och göra en kontrollerad nödlandning på en åker.

Bo Boivie har varit i kontakt med piloten, som enligt honom är erfaren.

– Jag har pratat med honom och han känner sig okej. Han var så klart skärrad när de precis hade landat, de var ganska omskakade allihop. Sådant här händer nästan aldrig, det är väldigt ovanligt. Nödlandningar är något man tränar på både under och efter utbildning, men det är väldigt få som blir tvungna att göra det på riktigt. När man övar gör man det med motorn på tomgång, och då övar man på saker som just att bedöma avstånd för att kunna nå ett fält, och inte landa varken för tidigt eller för sent. När sådant här händer inser man hur viktigt det är att upprätthålla sådan kompetens.

En teknisk genomgång av planet kommer att genomföras för att utreda vad som orsakade motorhaveriet.

– Vi vet inte varför det hänt, det är något som en teknisk undersökning får utreda. Man gör alltid en daglig tillsyn innan man ger sig iväg, och där ingår det att kolla oljan. Om oljetrycket försvinner är det nog någon form av läckage, vilket gör att motorn så småningom kommer att skära. Sannolikt var detta vad som hände, säger Bo Boivie.