Transporterna den tunga frågan för SMA

SMA kan tänka sig att bekosta bullerdämpning vid fastigheter, och även utreda alternativa transportvägar till och från täkten vid Klintebys.

Över 200 transporter dagligen till och från täkten vid Klintebys krävs för att leverera stenen. Den här bilden är från täkten i Etelhem.

Över 200 transporter dagligen till och från täkten vid Klintebys krävs för att leverera stenen. Den här bilden är från täkten i Etelhem.

Foto: Henrik Radhe/arkiv

Klintehamn2019-10-22 11:00

I dag inleds förhandlingen om SMA Mineral:s ansökan om täkten i Klinte. Bolaget vill bryta 30 miljoner ton, fördelat på 900.000 ton per år. Nästan ett år har gått sedan SMA lämnade in sin ansökan, vilken snabbt möttes av krav på kompletteringar. I september uppdaterades ansökan, och nu accepterar SMA att nya villkor skrivs in i tillståndet.

– Miljökonsekvensbeskrivningar får nästan alltid kritik. Vi har kompletterat på flera punkter, bland annat med nya mätningar av vattenflöden, säger SMA:s platschef Thomas Mårtensson.

En viktig fråga är de tunga transporterna från täkten till hamnen. Om 900.000 ton bryts per år innebär det över 200 lastbilstransporter till och från hamnen varje dag. SMA vill använda länsväg 141 och avfärdade tidigare alternativen, ett transportband eller nyanlagda vägar.

I augusti träffade SMA Trafikverket för att diskutera trafiken. Trafikverket vill se kalkbrytningen i ett större sammanhang ihop med utvecklingsplanerna för Klintehamn och har krävt en fördjupad studie över alternativa transportvägar, vilket SMA accepterar om domstolen kräver det. Studien ska även omfatta långväga transporter i det fall ett nytt miljötillstånd för Klintehamns hamn inte tillåter ökad utskeppning av kalk.

Efter mötet med Trafikverket accepterar SMA att minska trafiken sommartid och runt jul, förutsatt att bortfallet kompenseras under övrig tid. Trafikverket anser att SMA ska bekosta trafiksäkerhetshöjande åtgärder om sådana krävs. SMA åtar sig att bekosta bullerdämpande insatser vid fastigheter där ljudnivåerna överstiger 60 dBA. 

Sedan SMA lämnade in ansökan har Region Gotland fastställt programmet för Klintehamns utveckling. Regionen slår fast att täkten inte är förenlig med planerna för samhället, främst på grund av den tunga trafiken. Ett område som pekas ut för cirka 100 nya bostäder ligger intill länsväg 141. Regionen tror även att ökad kalkbrytning påverkar investeringsviljan, och därmed möjligheterna att genomföra planen.

– Jag tror att kalkbrytning går att förena med regionens planer, säger Thomas Mårtensson.

Urbergsgruppen, med avdelning i Klintehamn sedan två år, har anlitat miljöjuristen Gunilla Högberg Björck som även företräder några fastighetsägare. Hon yrkar att ansökan avvisas. Även föreningen Klintetraktens framtid och Naturskyddsföreningen vill att tillstånd inte beviljas.

Karta: Klintebys kalkbrott
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!