– Jag lider med vännerna i Stånga. Vi har inte sett dem som konkurrenter, säger Patrik von Corswant, som driver Stafva mejeri.

LÄS ÄVEN: Gotlands Gårdsmejeri begärs i konkurs

Han tycker att det pratas väldigt mycket om lokalproducerade livsmedel, men att det inte alltid verkar omsättas i handling hos kunderna.

Artikelbild

| Lokal. Arla lanserade sin gotländska mjölk förra sommaren.

– Det är tragiskt. Nu får gotlänningarna bekänna färg lite, säger han.

Han är också kritisk till att de stora kedjorna importerar en del av sin mjölk från fastlandet.

– Det känns väldigt märkligt att vi ska importera mjölk.

Stafva mejeri säljer mellan sju och åtta ton mjölk i veckan, vilket är betydligt mer än Gotlands Gårdsmejeri som sålde runt 2 000 liter mjölk i veckan. Men det ger ingen direkt vinstmarginal, menar Patrik von Corswant.

– Egentligen är det en skrattretande volym vi säljer. Vi måste till fastlandet. Men konkurrensnackdelen vi har på Gotland är väldigt påtaglig.

Den stora bjässen på mejerimarknaden är Arla. På Gotland säljer de mellan 75 och 80 ton mjölk i veckan. Magnus Dahlbom, chef på Arlas mejeri i Visby, beklagar också Gotlands gårdsmejeris konkurs.

– Jag tycker att det är fantastiskt synd. Jag trodde verkligen att de skulle överleva, säger han.

För Arla går mjölkförsäljningen bra. Magnus Dahlbom tycker generellt sett att gotlänningarna är bra på att värna det lokala. Men han ser också att priset påverkar mycket, i synnerhet för dem som inte har några större ekonomiska marginaler.

– Man värnar väldigt mycket om det gotländska. Men sen är frågan, är du beredd att betala för det?