Hyresgästföreningens medlemstidning Hem och Hyra har i en serie artiklar granskat uthyrningssajterna på nätet. Sidorna lockar med att de ska underlätta bostadssökandet. I många fall är det väldigt otydligt om tjänsten faktiskt kostar något.

Jamal Hima i Hemse är en av alla dem som råkat illa ut. När han sökte ny bostad på nätet, ombads han fylla i sina personuppgifter. Ingenstans kunde han se att det skulle kosta något.

– Plötsligt kom det en faktura på 495 kronor. Den ville jag inte betala. Jag skrev till dem men fick inget svar, berättar Jamal.

Artikelbild

| Hjälp. Jamal Hima vill hjälpa andra så att de inte blir lurade på nätet.

Istället kom påminnelseavgifter som Jamal fortsatte att bestrida. Slutligen var fakturan uppe i 2000 kronor.

– Jag var jättetrött och tänkte att jag betalar så att jag blir av med det här. Men sedan hamnade vi i tingsrätten och där kom vi fram till en förlikning om att jag skulle betala 495 kronor.

Jamal Hima känner sig fortfarande lurad och berättar att han känner många som råkat ut för samma sak. På många sajter kan det stå att tjänsten kostar pengar i slutet av texten och i väldigt liten stil eller så står det ingenting alls. Sen kommer fakturan.

– Det är många nyanlända som råkar illa ut. Ja, säkert många svenskar också. Det är så svårt att få tag på en bostad.

Joséphine Slotte är jurist på Konsumentverket och känner till problemet. Hon säger att det är svårt att komma till rätta med den här typen av fällor på nätet.

– Det är väldigt viktigt att läsa avtalsvillkoren. Det finns inget förbud mot att sälja en dyr och dålig tjänst. Det gäller verkligen att läsa det finstilta och gärna googla företaget eller sajten på nätet och se om andra råkat illa ut.

Joséphine Slotte berättar att det är när uppgifterna är uppenbart vilseledande som man kan agera.

– Då kontaktar vi företaget och ber dem förtydliga sig. Det som ofta händer då är att de stänger ned sina sidor och startar nya.

Är det ett rent bedrägeri man råkat ut för är det polisen man ska vända sig till. Men enligt tidningen Hem och Hyra blir de flesta anmälningarna mot uthyrningssajterna liggande.

– Vi vet ju att polisen har det ganska ansträngt och måste prioritera, säger Joséphine Slotte. Ofta handlar det inte om så stora summor och du har ett stort ansvar som konsument.

Jamal Hima hjälper i dag andra som söker bostad på nätet. Hans råd är att endast registrera sig på kommunala bostadsbolag.

– Våga fråga också. Många är tysta och betalar. Men be om hjälp och kämpa. Och anmäl alltid till polisen och Konsumentverket.