Fram till den 20 december i år har julhandeln över nätet ökat med 11 procent, jämfört med i fjol. Det innebär att svenskarna e-handlat julklappar för 6,2 miljarder kronor mot 5,6 miljarder 2016, och en ökning av paketvolymen med 25 procent för leverantören Postnord. För att klara anstormningen har man tagit nya grepp som ökade öppettider för leveransställen, fler ombud och leveranser på lördagar.

"Känner oss lugna"

Vi kommer definitivt att klara slutspurten, om det inte kommer någon oförutsedd storm eller ett oväder. Vi har stärkt upp hela organisationen för att alla julklappar ska komma ut till julafton, så vi känner oss relativt lugna. Fram till i morgon levererar vi både till ombuden, och kör också hemleveranser där det behövs, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.
Artikelbild

| Glest på gatorna? Allt fler svenskar sköter sin julhandel över nätet. Arkivbild.

Enligt den undersökning som företaget låtit göra vid jul är 3 procent missnöjda med leveranserna.

Vi vill minimera alla felleveranser så långt det går, men olyckligtvis händer det att paket kommer bort eller blir försenade, säger Carin Blom.

Ökningen har mattats av

Trots att julhandeln över nätet fortfarande ökar har takten mattats av något, i fjol noterade Postnord en ökning med 12 procent. Andra undersökningar pekar mot samma håll. Anledningen är att allt fler väljer att köpa sina julklappar redan på Black Friday i november, som i år såg en e-handelsrusch utan like.

Mellan den 1 och 20 december ökade köpen på nätet med 7 procent, enligt företaget Dibs som tillhandahåller betalningslösningar. Ökningen är inte fullt så stor som tidigare år.

Det som sker är att Black Friday får större betydelse. Redan under den veckan såg man de som skrev i sociala medier att de var färdiga med sin julhandel, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs,

Klarna gör delvis samma spaning utifrån sina siffror för perioden 1–19 december.

"Vi ser att årets julklappar handlades under Black Friday, då exploderade shoppingen rejält". Sedan dess har vi sett stadiga siffror för julhandeln som inte direkt är utmärkande", säger betalningsföretagets Nordenchef Martin Tivéus i ett uttalande.