Under tisdagen presenterades Mikael Mossvall, 38, som ny vd för Gotlands Bryggeri för sina medarbetare. Han kommer närmast från jobbet som produktchef för Mariestad på Spendrups Bryggeri och tidigare har han under tolv år arbetat på Mackmyra Whiskey. Han efterträder Johan Spendrup som lämnar rollerna som vd och bryggmästare efter tio år.

– I dag är Gotlands Bryggeri ett varumärke med hög kännedom över hela landet. Bryggeriet var tidigt på bollen att förstå att variation är viktigt. Kompetensen som finns inom bryggeriet är extremt hög om man ser till hela Sverige, nu gäller det att utveckla varumärkessidan till samma nivå. Vi ska exponera våra produkter på ett sätt som känns äkta för oss, säger Mikael Mossvall.

– Varje produkt ska få högsta möjliga chans att nå till sin konsument.

Artikelbild

| Mikael Mossvall på plats i lokalerna på Sankt Hansgatan.

STOR INTERVJU: Spendrup om att lämna vd-jobbet på Gotlands Bryggeri

Han har under tolv år varit med och utvecklat Mackmyra till vad bolaget är i dag. Mackmyra Whiskey sågs i början av 2000-talet som en kaxig uppstickare. Bolagets resa går inte att beskriva som något annat än en ren framgångssaga. Mikael Mossvall har haft flera olika roller inom bolaget, bland annat som försäljningschef.

– Det finns en tillgång på råvaror och kompetens som krävs för alla delar inom Mackmyra. Det finns nationella stoltheter i olika grenar som tekniken bakom Volvo och H&M:s affärsmodell. Och varför skulle man inte kunna göra en kvalitetslagrad whiskey i Mackmyra, säger Mikael Mossvall om succén.

Kan Gotlands Bryggeri bli nästa Mackmyra?

Artikelbild

| Mikael Mossvall provsmakar Easyrider Bulldog. Gotlands Bryggeris alkoholfria öl.

– Det är en tråkig rubrik tycker jag. Den lokala avsändaren och lokala produktionen här har i och för sig vissa likheter i tankesättet som med Mackmyra. Dock är det här inte en företeelse som ska vara begränsad inom ett lokalt område, här ska vi lyfta fram bryggarnas passion och kunskap, säger Mikael Mossvall.

LÄS MER: Därför dröjer beslut om nya bryggeriet

Artikelbild

Bolagets nya vd menar att utvecklingspotentialen i Gotlands Bryggeri är stor och att det finns mycket som ännu går att utveckla.

– Vi är ett av bryggerierna som leder utvecklingen inom försäljning av ale. Om vi tittar på utbudet vi har tror jag ännu att vi är i vår linda, eftersom Systembolaget kan öka sin rotation på produkter tre gånger så fort som tidigare. Om man får fäste med en produkt och presterar bra, då ökar vår försäljning, säger Mikael Mossvall.

Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.